Atelier aplicat pentru părinți și educatori “Copiii sub 6 ani” cu Oana Moraru

Pe 26 noiembrie, a avut loc la Ramada Parc Hotel, atelierul “Copiii sub 6 ani” organizat de Oana Moraru, fondatoarea scolii si liceului Helikon din Calarasi.

Am participat cu bucurie si emotie, deoarece intrasem in contact cu Oana doar prin postarile ei pe Facebook, pe care le urmaream cu interes. Eram curioasa cum se desfasoara si care e atmosfera la un eveniment cu public organizat de ea.

Asteptarile mele au fost implinite. Oana este o persoana calda, care, prin discursul si prezenta ei, a mentinut viu interesul publicului pe parcursul intregului eveniment. Informatiile prezentate, atat cele  teoretice dar mai ales cele practice, au fost primite cu entuziasm. Am aflat, printre altele, cat de mult conteaza puterea intentiei clare a noastra, ca parinti, in interactiunea cu copiii nostri, atunci cand ii indrumam. Asta presupune ca noi, adultii, sa fim bine ancorati in puterea noastra interioara astfel incat sa nu ne simtim anxiosi ori amenintati cand copiii nu ne asculta, pentru a putea relationa cu ei dintr-un spatiu interior luminos in momente dificile. Copiii ne simt incarcatura emotionala si o manifesta adeseori pe aceea. Impreuna co-cream modul in care interactionam. In acest dans al vietii, parintii au rolul cel mai important in a directiona energia copiilor, avand influenta cea mai puternica – mesaje pe care le sustin si eu.

Dincolo de CUM sa fim cu ai nostri copii acasa ori la gradinita/scoala, am descoperit si CE sa facem cu ei, prin numeroase tehnici concrete de lucru. Am aflat si despre teoria ferestrelor de oportunitate care are un impact major in educatie. Aceasta se refera la faptul ca, pe masura ce creste copilul, exista anumite momente cand in creier este favorizata o invatare rapida pe anumite arii de dezvoltare (spre exemplu: inteligenta emotionala, controlul impulsurilor, dezvoltare sociala, cooperare, etc.), datorita unei densitati crescute a sinapselor si a unei activitati metabolice inalte pe anumite portiuni cerebrale.

Am aflat cum gradinita joaca un rol esential in cristalizarea si apoi sustinerea unei atitudini pozitive fata de invatare. Aceasta atitudine presupune dezvoltarea unor abilitati precum:

  • ascultare activa, constienta
  • atentie voluntara
  • spirit de observatie
  • capacitatea de a rafina o lucrare
  • rezilienta

Este extrem de important ca aceste abilitati sa fie permanent avute in vedere in activitatile desfasurate in cadrul formal de la gradinita, ele putand fi sustinute acasa prin jocuri ori alte activitati relaxante pentru copil.

In cadrul atelierului, trei educatoare de la gradinita Helikon ne-au exemplificat cum isi desfasoara ele activitatea cu copiii (prezentandu-ne o poveste si modul in care ii invata pe copii sa asocieze, atat vizual cat si auditiv, intensitatea sunetelor). De asemenea, am vazut si doua filmulete inspirationale: primul s-a numit Babies” si urmarea pe parcursul unui an de zile momente din viata a patru copii din cadrul unor familii din diferite colturi ale lumii; cel de-al doilea, “Fluturele lui Austin”, viza o activitate didactica care urmarea dezvoltarea unui mindset de crestere la copii.

Aceasta alternare a modalitatii de prezentare a facut ca atmosfera din cadrul atelierului sa fie dinamica si cu impact. Intr-o atmofera destinsa, Oana a adus informatie valoroasa, punctata cu mult umor. Experienta ei de profesor si mama a fost primita cu aviditate de parinti si educatori. Am vazut in sala parinti derutati de sfaturi de parenting primite/citite dar cu care nu rezonau deloc si cum mesajul Oanei a adus claritate in mintea acestora. M-am bucurat sa vad prezente multe viitoare mamici, deoarece eu consider ca e nevoie sa facem aceasta munca interioara si inainte de a deveni parinti, cand nu este atata presiune pe noi.

Am plecat de la eveniment cu informatii extrem de utile pe care imi propun sa le aplic cu fiul meu. Voi astepta cu interes si alte evenimente ale Oanei!