Dincolo de metode

Observ ca sunt multe carti si articole de parenting care prezinta modalitati de a-i determina pe copii sa faca ceva, de genul: “cum il inveti pe copil sa stea linistit la masa”, “cum il faci sa te asculte”, etc. Sunt prezentate o serie de tehnici care functioneaza mai mult sau mai putin, in functie de caz. Mi se par excelente si utile asemenea informatii. Singurul punct slab pe care-l vad eu il reprezinta faptul ca unii parinti cauta cu aviditate astfel de tehnici de parca ar avea acasa un fel de robotel care are nevoie de instructiuni de utilizare.

Observ ca sunt multe carti si articole de parenting care prezinta modalitati de a-i determina pe copii sa faca ceva, de genul: “cum il inveti pe copil sa stea linistit la masa”, “cum il faci sa te asculte”, etc. Sunt prezentate o serie de tehnici care functioneaza mai mult sau mai putin, in functie de caz. Mi se par excelente si utile asemenea informatii. Singurul punct slab pe care-l vad eu il reprezinta faptul ca unii parinti cauta cu aviditate astfel de tehnici de parca ar avea acasa un fel de robotel care are nevoie de instructiuni de utilizare.

Bineinteles ca este de dorit sa aplicam metodele pe care stiinta si practica multor parinti le-au descoperit si despre care stim ca functioneaza. Totusi, consider ca inainte de a le cauta in afara, e nevoie sa ne conectam la ce are nevoie copilul cu adevarat. Fiind de multe ori absenti (adica ne gandim la ce mai avem de facut) in loc sa fim cu adevarat prezenti pentru copii, ne imaginam ca trebuie sa gasim modalitati de a-i “rezolva” rapid si eficient ca sa nu trebuiasca sa ne mai gandim si la asta.

De ce metodele nu functioneaza pentru toti copiii in acelasi fel?

Stim deja ca fiecare copil e unic, are individualitate proprie si un context specific de viata. In plus, ei ne ofera (cum arata dr. Tsabary): “o imagine in oglinda a inconstientului nostru”. Cu alte cuvinte, calitatea relatiei parinte-copil determina dinamica ei, ce functioneaza si ce nu in cadrul ei – si de aici putem porni cand alegem metoda optima pentru a-i invata ceva. E foarte bine sa stim cum sa facem lucrurile mai rapid si eficient dar e la fel de important sa facem acest lucru dintr-un spatiu interior ce reflecta o atitudine flexibila si orientata catre nevoile reale ale copilului. Ne ascultam intuitia dar o transpunem in relatie cu constientizare si intelepciune.